Vítejte ve starém světě šlachových luků indiánů plání.

Thakintházipa v lakotském jazyce znamená šlachový luk.Tyto stránky jsou vytvořeny pro vás, koho zajímá kouzlo krátkých indiánských luků severoamerických indiánů (dále jen s.i.). Na těchto stránkách vám chci přiblížit nejen svou práci, ale také napomoci k oživení tohoto starého řemesla a to nejen po stránce technologických postupů.Také vám chci přiblížit mystiku a sakrálnost, jež byla s luky a vším co k lukům patřilo bezprostředně spojena a na níž se bohužel v mnoha kruzích zabývajících se Living History(oživováním hitorie) nebo historickou lukostřelbou velmi často zapomíná.

Protože se zabývám studiem prastarých loveckých rituálů a loveckým uměním s.i., zjistil jsem, že mnoho antropologů věnovalo tomuto oboru při svých výzkumech jen malou, nebo žádnou pozornost. Proto se dochovalo jen málo podrobných informací o lovu a používání luku. Jsou sice dochovány obecně známé informace o technikách lovu bizonů (přírodní propasti, skály, obřad Massaum u Šajenů, Iniskim u Černonožců, obřad Čtyř bizonů u Lakotů apod.), ale už nejsou tak dobře dochovány rodinné nebo osobní lovecké rituály, praktiky a vůbec už ne používaní luku před, při a po lovu.

Je to do značné míry dáno tím, že antropologové pracovali v době (konec 19. a počátek 20.stol.), kdy tyto rituály a obřady pozbyly na významu, nebo byly nenávratně zapomenuty. Také význam luku po přechodu na palné zbraně upadal u indiánů v zapomění. Přesto v té době žilo ještě mnoho pamětníků tzv. bizonních dob, ale nikdo jejich znalostem,bohužel, nevěnoval dostatečnou pozornost.

Proto se při svém studiu soustřeďuji na toto téma a sbírám v podstatě drobné útržky z antropologických materiálů, z vyprávění bílých osadníků, lovců, vojáků, obchodníků a zajatců. Také zaznamenaná vyprávění, písně a modlitby indiánů poskytují sice drobné, ale přesto velmi cenné informace. A v neposlední řadě, při svých cestách konzultuji své poznatky se samotnými indiány, se kterými kozultuji především symboliku a významy zobrazené na lucích a toulcích (především s indiány kmene Lakota). Také k mému poznaní přispěl přístup k samotným originálním lukům a šípům, což mi především pomohlo při studiu technologií a tvarů ruzných luků a šípů.

 

 

Proto můj "rukopis" práce se na první pohled nápadně liší od všech mých současných kolegů-lukařů, protože se snažím úzkostlivě dodržovat všechny parametry, procedury a design originálních luků a šípů bez dalších změn a moderních úprav, ale přesto "nekopíruji". Pouze se inspiruji a snažím se své luky "oživit" duchem starých dob a mystikou skrze symboliku a design, tak jak by to dělal starý indiánský lukař. 

Všechny luky tvořím "na tělo" a duši svých zákazníků-přátel, pracuji pouze s přírodními materiály a technologiemi. Používám všechny typy dřevin a šlach, které se vyskytovali na pláních, všechno vyrábím ručně. Všechny luky a šípy jsou naprosto spolehlivé účinné zbraně a nenajdete u mě dva stejné luky, protože každé dřevo má svou duši a přeje si být zpracováno tak, jak nakonec zpracováno je.

Za velmi cenné zkušenosti a poznatky při studiu vděčím Billu Holmovi, Larrymu Belitzovi, Miku Stocklinovi, mnohým Lakotům, jednomu Černonožci a dalším. A samozřejmě vděčím vám, jež moje luky používáte při lovu, na koni nebo jen při střelbě do terče a dáváte mi cennou zpětnou vazbu a povzbuzujete mě při mé další práci, která mě naplňuje a těší.

                                                                                                                                                                                       ČhetánThósan 

 

Podrobné informace o zpracování luků a šípů naleznete v menu stránek v češtině.